دلار کانادا در بازار ایران

خرید و فروش حواله دلار کانادا در ایران

در این مقاله به دلار کانادا در بازار ایران و خرید حواله دلار کانادا  پرداخته میشود پس در ادامه با همراه باشید. دلار کانادا یا به اختصار CAD (Canadian Dollar) واحد پول رسمی کانادا است. از انواع مختلف این پول در بازار کانادا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکناس‌های ۲ (دلاری در حال حاضر سکه این پول نیز ضرب شده است)
  • ۵ دلاری
  • ۱۰ دلاری
  • ۲۰ دلاری

در این میان اسکناس‌های ۵۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری نیز در این کشور چاپ میشوند. سکه‌های کانادایی نیز شامل: یک سنتی (پنی)، پنج سنتی (نیکل)، ده سنتی (دایم)، بیست و پنج سنتی (کوارتر)، یک دلاری (لوئی)و دو دلاری (تونی) می‌باشند.

آشنایی با ارزش دلار کانادا در بازار ایران

واحد پول کانادا دلار این کشور نامیده میشود. دلار کانادا از نظر حجم مبادلات و اهمیت در دنیا هفتمین ارز مهم دنیاست و دلار کانادا در بازار ایران نیز از این قائده مستثنی نیست. در دلار کانادا در بازار ایران از تصویر یک اردک وحشی استفاده شده و برای همین نیز در دنیا به لونی (Loonie) نیز مشهور است. از اصطلاحات دیگری که دلار کانادا با آن شناخته میشود نیز میتوان به باک Buck اشاره کرد که هم اکنون در آمریکا نیز از این اصطلاح استفاده میشود. هر دلار کانادا ۱۰۰ سنت ارزش دارد. در ادامه با مای صراف همراه باشید تا به بررسی دقیق تر بپردازیم.

اسکناس های کانادایی Canadian Banknotes

در کانادا اسکناس را Note یا Banknote می نامند و برعکس آمریکا، کانادا اسکناس یک دلاری ندارد.

خودپرداز بانک ها در کانادا فقط اسکناس های ۲۰ دلاری در اختیار مشتریان قرار می دهند. اگر اسکناس های ۵۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری در اختیار دارید بهتر است برای خرید از فروشگاه ها این اسکناس ها را در بانک ها خرد کنید زیرا دستگاه های اکثر فروشگاه ها این اسکناس ها را از مشتریان نمی پذیرد.

ارزش دلار کانادا در بازار ایران

می توان گفت ارزش دلار کانادا در بازار ایران به ارزش دلار آمریکا نزدیک است. در دراز مدت بالا رفتن ارزش دلار کانادا نسبت به دلار آمریکا به ضرر اقتصاد کانادا است زیرا عمده صادرات کانادا به کشور آمریکاست.

چک بانکی در کانادا

انتقال پول به کانادا

اصطلاحات چک بانکی در کانادا به صورت زیر است:

  • کلمه چک در کانادا : Cheque
  • کلمه چک در آمریکا: Check
  • چک کشیدن:Drawing Cheque
  • نقد کردن چک:Cashing Cheques
  • صاحب حساب: Account Holder/Owner
  • حساب جاری: Chequing Account
  • دسته چک : Cheque Book
  • چک برگشتی : Returned Cheque
  • چک تقلبی : Counterfeit Cheque
  • چک اعتبار گذشته: Stale-dated cheque

اجزای چک بانکی کانادا

خرید حواله دلار کانادا

اجزای  مختلف چک از بالا به پایین و از چپ به راست به شرح زیر است:

  1. Name: نام دارنده حساب
  2. Address: آدرس دارنده حساب (شماره و اسم خیابان و آپارتمان)
  3. City, Province, Postal Code: شهر، استان و کد پستی دارنده حساب.اطلاعات ذکر شده معمولا روی چک به وسیله دستگاه چاپ حک شده است و نیازی به درج آنها نیست.
  4. ۰۷۵: این شماره مربوط به ردیف چک است که قابل تغییر است. معمولا زمان درخواست دسته چک می توانید شماره شروع ردیف های چک را مشخص کرد.
  5. تاریخ Date: بسیاری از چک ها در قسمت تاریخ به صورت کم رنگ قسمت سال، ماه و روز را مشخص کرده اند که طبق استاندارد مورد نظر بانک درج شود. در کانادا بر روی مدارک رسمی مانند چک، از سمت چپ به راست ابتدا سال (چهار رقمی مثلا ۲۰۰۹) سپس ماه (دو رقمی مثلا ۰۴) و در نهایت روز (دو رقمی مثلا ۱۵) نوشته شود. همچنین میتوان ماه را با حروف نوشت. مثلا دوازدهم اکتبر دو هزار و نه را به صورت Oct 12/09 که روش قابل قبولی است نوشت.
  6. Pay to the Order of: در این محل نام دریافت کننده چک نوشته می شود. اگر دریافت کننده چک خودتان هستید می توان نوشتMyself  یا نام خود را وارد کنید. برای صدور چک در وجه حامل در این قسمت می توان چیزی ننوشت یا اینکه از کلماتBearer  (حامل) و یاCash  (نقد) استفاده نمود. اگر کلمات واضح هم ننویسید چک حامل محسوب می شود. به عنوان مثال اگر در این قسمت Happy Valentine بنویسید هر کسی می تواند چک را نقد کند.
  7. $ : در محل مقابل علامت دلار یا $ مبلغ چک به عدد نوشته می شود. می توان میزان سنتCents  چک را بعد از رقم دلار و با گذاشتن یک نقطه جدا کرد مثلا ۵۷٫۴۴ که یعنی ۵۷ دلار و ۴۴ سنت. در قسمت خط پایینی گیرنده چک مبلغ چک به حروف نوشته می شود. معمولا فقط قسمت دلار مبلغ نوشته می شود و بخش سنت قسمت بالای خط مورب و به عدد نوشته شود اما اگر بخش سنت به حروف نوشته شود مشکلی ایجاد نمی کند.
  8.  Memo: یادداشتی که مربوط به شما یا حسابدار شماست و علت صدور چک عنوان می شود. همچنین در دعواهای حقوقی ممکن است این بخش مفید یا مضر واقع شود.

همچنین یک سری عدد هم نوشته می شود که نشان دهنده شماره ردیف چک Cheque number ، شماره شعبه Branch or Transit number، شماره بانک Bank number و در نهایت شماره حساب Account number است. بانک ها به توجه به این شماره ها به راحتی چک های جعلی را تشخیص می دهند.

نقد کردن چک در کانادا

برای نقد کردن چک باید تاریخ چک مطابق با تاریخ روز یا تاریخی در گذشته باشد. اگر تاریخ چک هنوز نرسیده باشد نمی توانید آن را نقد کنید. همچنین اگر تاریخ چک خیلی قدیمی باشد ممکن است نتوانید آن را نقد کنید. طبق قوانین بانکداری در کانادا اگر از تاریخ نوشته شده روی چک بیش از ۶ ماه گذشته باشد چک اعتبار ندارد. به این نوع چک ها اعتبار گذشته یا بیات می‌گویند.

چندین راه برای نقد کردن چک وجود دارد. ساده ترین راه نقد چک این است که به شعبه یاHome Branch  یعنی جایی که حساب بانکی را باز کرده اید مراجعه کنید. در این شعبه مشخصات شما ثبت شده است. پشت چک را امضا کنید و به کارمند بانک دهید. سپس کارت بانکی یا Debit card  خود را در دستگاه مخصوصی می کشید و کدی را وارد می کنید تا هویت شما تایید شود. بعد از تایید هویت و دریافت کد، مبلغ چک در حسابتان نمایان می شود اما بسته به اعتبار خود نزد بانک ممکن است نتوانید تمام مبلغ را برداشت کنید.

در پاس شدن چک بسته به اعتبار شما نزد بانک فرآیند Clear اتفاق می افتد. در این فرآیند اگر اعتبار شما نزد بانک ۲۰۰۰ دلار باشد و مبلغ چک ۵۰۰۰ دلار باشد شما می توانید تا ۲۰۰۰ دلار از مبلغ چک را بلافاصله خرج کنید ولی مابقی پول Freeze می شود تا زمانی که چک از طرف بانک تایید و به حساب شما واریز شود. به این فرایندClear  شدن چک می گویند. درClear اعتبار چک و اینکه صاحب حساب اصلی آن به اندازه کافی پول در حساب خود داشته که این مبلغ بتواند به بانک شما منتقل شود بررسی می شود . مدت زمان فرآیند Clear شدن چک بسته به اینکه بانک مبدا داخل یا خارج کانادا باشد فرق می کند. مدت زمان این فرآیند در بانک های داخلی کانادا معمولا ۵ روز کاری و در بانک های خارج از کانادا بعضی اوقات ۲۵ روز کاری یا بیشتر طول می کشد. همچنین اگر چک برگشت بخورد (Returned cheque) مبلغ چک از حسابتان به طور کامل حذف می شود.

اگر عجله ای ندارید می توانید به دستگاه خودپرداز ATM یا ABM مراجعه کنید و چک را به دستگاه بسپارید. در این روش هم بسته به اعتبارتان نزد بانک می توانید برداشت کنید و ممکن است این فرآیند ۲ تا ۱ هفته کاری طول بکشد

همچنین می توانید برای پاس شدن چک به شعب بانکی صادر کننده چک مراجعه کنید که ممکن است سوالات بیشتر یا مدارک اضافه برای تشخیص هویت درخواست شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *